Tuesday, 29 June 2010

GUNUNG BENUM

ERM...Dah lama rupanya saya tak meng'update' blog....rindu rasanya nak berkongsi pelbagai perkara bersama-sama. semenjak dua tiga menjak ni sedikit sibuk...bermula kene menghadiri kursus ke Kuala Terengganu, kemudiannya cuti-cuti bersama keluarga, selepas itu pula tanpa disangka-sangka anak demam hingga masuk wad 3 hari, diikuti kemasukan pelajar baru ke Kolej dan yang paling besar AKU DAH MULA MASUK KELAS.....SEM 3 dah bermula....kalaulah nak kata diri ni sibuk sangat tu tak la jugak...orang lain lagi la sibuknya yer....kita ni sibuk memikirkan hal diri sendiri jer...berbanding mereka yang sibuk memperjuangkan nasib ummah zaman sekarang....Hari ni nak berkongsi skit je tentang kampung ku yang senantiasa dirindui....tempat diriku membesar....
Gunung Benum....nama ni familiar bagi mereka yang memang minat naik turun gunung ni....gunung yang dikatakan 10 yang tertinggi di Malaysia. bila balik kampung duduk depan umah mak memang tesergam indahnya gunung benum ni. ramai pendaki-pendaki luar yang datang ke kampung pergi memanjat gunung ni.....katanya pemandangan kat atas sana cantik sangat....malas la nak cakap...sebab tak penah naik...masa tingkatan 4 dulu pernah la panjat Bukit Bongkok kat kampung....pergh!!!macam separuh nyawa nak lepas ke atas tu....kalau tengok balik gambo mengalahkan anak orang asli comotnyer.....tapi bila dah lepas kat atas...segala keletihan hilang serta merta...suasana sejuk, nyaman macam kampung orang bunian ( macam la tau kampung orang bunian tu macam mana...) isk, itu baru bukit.....apatah lagi gunung...mesti cantik agaknya...teringin juga nak mendaki...tapi pendam dalam hati je la bila perkataan "gunung"...ukur baju badan sendiri...memang tak mampu.......

nak dijadikan cerita balik kampung baru ni anak saudara ku yang bernama IZZarul dan rakan-rakannya pergi mendaki gunung tersebut....ada la gambar yang diorang snap. memang cantik la dalam gambar tu yang saya upload skit kat sini....so, hari ni nak kongsi lah bersama-sama melihat pemandangan tersebut....















Isk besar nye ulat gonggok kat atas tu (atau nama saintifiknya kat kampung Geluntor)....bagi mereka yang berminat nak mendaki-daki kehulu hilir ni mai la datang ke kampung ku....dikatakan entri dari Ulu Cheka adalah yang paling sukar dan yang paling cantik pemandangannya...bagi yang berminat kontek je abang saya Tok Empat NAZRi 0148032487.....

4 comments:

Anak Ulu Cheka said...

kome ingat lagi masa daki bukit bongkok tu..tido berdiri dlm hujan hahah....leceh pegi dgn deme kena bawak beg deme pulok...tapi semangat tu yg penting pompuan pun buleh..gambo kat puncak bongkok tu kome ada tapi entah kemana dah...puncak benum kome x lepas lagi...tak de masa nok gi...lepas dah kaki gunung je laa..tu pun cari ikan n cari rusa/kijang je dulu2 laa...tu baru ulat guntur tu...kalau guntur bumi moh pengsan deme nengoknye heheh...

kak poh said...

nok juga rasa ikut daki gunung...balik UC dok tengok dr jauh je..hehe

Nur Yani said...

Ha Ha Ha....malam ujan tu kome kene gigit pacat kat kepala...ingatkan gigit dek antu dah malam tu...bila siang rupanya darah pacat!!!...gambo tu kome pon ade gak...tapi kat kampong ...tula ..mcm muka anak org asli dah rasanyer....bila bercerita ngan pak lang nak tergelak plak rasanya...kak paH...bila anak besar nanti kita kaum ibu g pulak...

akhtar said...

salam...

yani...aku tak penah la mendaki gunung ke bukit ke...hehehe...tapi aku g umah ko pun dah cukup... sejuknya mandi air kat umah ko...mak ko kata kalo mandi dalam, air gunung, kalo mandi luar air kerajaan...hehehe....

kirim salam kat mak ko yek...aku nak jumpa ko ngan mak ko gak...nanti aku akan datang sana... rindu sangat kat ko...

from,

zety...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...