Wednesday, 12 May 2010

Kesan 'fast food' dan 'junk food' kepada kanak-kanak


'Fast food' pada hari ini telahpun menjadi makanan alternatif di rumah berbanding makanan yang dimasak secara stail biasa. Ianya sangat cepat dan mudah didapati.. anak-anak pula amat menggemarinya berbanding dengan makanan yang dimasak dirumah.. makanan segera mempunyai komplikasi kesihatan yang amat serius jika digunakan secara berlebihan dan berterusan.. Makanan segera telah menjadi sebati dengan kehidupan kita seperti hamburger, pizza, kentang goreng Perancis, hot dog (mak saya seram dengan nama ni apabila diterjemah oleh anak sedara yang nakal ....,) dll.Premis makanan segera telahpun tumbah bagaikan cendawan selepas hujan.
makanan segera mempunyai kalori tinggi, lemak, lemak tepu, gula dan garam. Ibu-ibu moden sekarang memiliki sedikit waktu untuk memasak...makanan segera ada masanya menjadi penyelesaian kerana mereka hanya meluangkan masa yang pendek untuk menyediakannya.
makanan segera yang hanya mengandungi zat tepung, membuat anak merasa kenyang, sehingga menyebabkan makan berlebihan. makanan segera menyebabkan sejumlah masalah kesihatan pada anak-anak. Pengaruh Makanan segera pada Anak adalah Kelebihan gula dalam makanan segera dan soda mengakibatkan diabetes pada anak-anak. Anak-anak yang mengambil makanan segera berlebihan cenderung untuk mendapat diabetes type 2. Tubuh mereka gagal untuk menghasilkan insulin yang mengawal kadar gula dan metabolisme. Lemak dan lemak tepu menyebabkan tingginya tingkat kolesterol dalam darah. Kolesterol menyebabkan pelbagai masalah jantung. Masalah-masalah jantung meningkatkan risiko penyakit jantung utama. Hal ini dapat mengakibatkan dislipidemia bila tahap LDL dan trigliserida yang tinggi yang tidak normal. Ia menempatkan satu risiko penyakit jantung koronari.
Natrium yang berlebihan menyebabkan tekanan darah tinggi. Tekanan darah tinggi menyebabkan pecah dan retak pada dinding pembuluh darah. Tubuh menggunakan lipoprotein untuk memperbaiki dinding-dinding mengubahnya menjadi zat yang mengandungi kolesterol demikian, secara tidak langsung meningkatkan tahap kolesterol. Anak-anak menjadi pucat kerana mereka tidak mendapat vitamin yang diperlukan dan suplemen zat besi yang diperlukan untuk pertumbuhan mereka. Anak-anak menjadi lesu dan mudah menjadi lelah. sayuran dan buah-buahan segar menjadi hampir tidak ada dalam diet mereka, menyebabkan kekurangan dalam suplemen gizi makro dan mikro dalam tubuh mereka. Hal ini menurunkan kekebalan dan anak-anak menjadi terdedah terhadap berbagai penyakit.
Kekurangan kalsium membuat gigi, kuku dan tulang rapuh. Makanan yang ditambah bahan pengawet dan pewarna yang digunakan dalam makanan segera boleh menyebabkan kanser pada anak-anak. Yang paling umum dan akar penyebab semua penyakit pada anak-anak, kerana fast food adalah obesiti. Menurut kajian, 15-20% kanak-kanak Amerika pada kelompok usia 12-18 tahun yang berlebihan berat badan. Obesiti menyebabkan anak kurang menghabiskan masa dalam aktiviti fizikal atau sukan, yang mengarah ke gaya hidup yang kaku yang menyebabkan tekanan mental dan gangguan emosional yang lain. Seperti disebutkan sebelumnya, makanan segera tidak memberikan anak-anak rasa kekenyangan. Hal ini membuat mereka merasa lapar pada waktu itu dan makan dengan banyak dan menyebabkan kenaikan berat badan.
Anda tidak boleh mencegah anak-anak anda dari makan makanan segera, tetapi anda boleh meminta mereka untuk membuat pilihan yang lebih sihat. Anda boleh meminta mereka untuk meminta kurangkan topping keju pada pizza, dan menambah lebih topping rendah lemak seperti bawang, cendawan, paprika hijau, tomato dan sayuran lain. yogurt beku rendah lemak, jus buah, dll membuat pilihan hidangan penutup yang sangat baik. Kesan dari makanan segera adalah sangat merosakkan.
P/S: bagi mengingati diri sendiri, walaupun kita ni ibu moden yang bekerjaya luangkan jugaklah masa untuk memasak makanan untuk keluarga...berbalik kepada tujuan kita bekerja...untuk siapakah kita bekerja? tentulah untuk sicomel-sicomel yang ada dirumah tu yer....janganlah kerana kesibukan bekerja kita amik jalan pintas dengan memberi mereka makanan segera secara berlebih-lebihan....
Dipetik dari penulisan By Batul Nafisa Baxamusa di buzzle.com

2 comments:

angah said...

'wan..hotdog ni maksudnya anjing panas taw..' hahahaha =p

Nur Yani said...

nakal betul anak sedara tu angah...dah la masa kecik2 slalu kena kurung dalam tandas....sebab suka melalak 24 jam..ha ha ha

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...